۷۵ درصد ظرفیت‌ واحدهای فولادی خوزستان روی زمین مانده است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: در حال حاضر ۲۵ درصد ظرفیت واحدهای فولادی ما به کار گرفته شده، یعنی حدود ۷۵ درصد این ظرفیت‌ها روی زمین مانده است. بخشی از مشکلات این واحدهای فولادی مربوط به گذشته و از زمانی است که این واحدها دولتی بودند.

امیرحسین نظری در مراسم روز صنعت و معدن که امروز (۳۰ تیرماه) در محل سازمان صمت خوزستان در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در بخش محصولات فولادی یکی از استان‌های رتبه دار کشور هستیم و ظرفیت تولید استان بدون فولاد خام ۹ میلیون تن است.

وی افزود: در بخش محصولات فولادی نزدیک به ۲۰ هزار نفر اشتغال مستقیم داریم. امروز واحد‌های تولیدی محصولات فولادی در وضعیت مناسبی نیستند و ما به کمک سازمان توسعه و نوسازی صنایع فولادی نیاز داریم‌. این سازمان می‌تواند ما را از شرایطی که ممکن است ما را با تهدیدات جدی در آینده روبرو کند نجات دهد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان ادامه داد: در بخش فولاد خام شرایط خوبی داریم و حتی از ظرفیت اسمی خود نیز تولید بیشتری داریم. گروه ملی فولاد با ظرفیت اسمی یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن متاسفانه در سال ۹۷ تنها ۹۷ هزار تن در بخش صنعتی تولید داشته است. این بخش حدود ۳ هزار نفر اشتغالزایی مستقیم دارد. انتظار داریم که به آن توجه ویژه‌ای شود. تلاش زیادی می‌کنیم تا واحدی مانند گروه ملی فولاد ایجاد شود اما در این واحد تولیدی همه امکانات برای تولید فراهم است و تنها نیازمند یک مدیریت عالی در سطح ملی است.

نظری خاطرنشان کرد: در بحث محصولات فولادی مشکلی که در استان با آن مواجه هستیم این است که اغلب مالکین این واحدها شرکت‌های هلدینگ واقع در مرکز هستند و تصمیمات به صورت متمرکز در مرکز گرفته می‌شود و به نوعی دست استان از دخالت در این بخش‌ها به نوعی کوتاه است اما اگر سازمان توسعه نقش خود را به خوبی ایفا کند می‌تواند این واحد‌های صنعتی را نجات دهد.

وی تصریح کرد: ما شاهد تشکیل کنسرسیوم‌ها بین واحدهای فولادی بزرگ در استان هستیم و از این بابت سپاسگزاریم. سازمان ایمیدرو نقش خود را به خوبی در استان ایفاء نکرده است. انتظار داریم از این فرصت به نفع استان استفاده شود. در سایر بخش‌های فولادی مثل نورد لوله و … نیز به همین تناسب مشکلاتی داریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: در حال حاضر ۲۵ درصد ظرفیت واحدهای فولادی ما به کار گرفته شده است. یعنی حدود ۷۵ درصد این ظرفیت‌ها روی زمین مانده است. بخشی از مشکلات این واحدهای فولادی مربوط به گذشته و از زمانی است که این واحدها دولتی بودند.

نظری افزود: اگر به همین شکل پیش برویم با مشکلاتی مواجه می‌شویم. این واحدهای فولادی مانند جسم انسانی هستند که پلاکت خون آن پایین آمده و نیاز به خون تازه دارد. باید بخش صنعتی را دریابیم. خوزستان باید از نسخه‌ای که در سطح وزارتخانه و سطح کلان برای کشور پیچیده می‌شود، به دلیل شرایط خاص اقلیمی و سایر بلایایی که در چند سال اخیر دامن‌گیر استان شده است، مستثنی شود.

وی خاطرنشان کرد: همه ما یک دینی به خوزستان داریم. خوزستان خون تازه به کشور تزریق می‌کند، اما امروز نسبت به گذشته شاهد آمار مناسبی در این استان نیستیم یا در رفع مشکلات موجود مانده‌ایم، یا در برخی از دیتاها در حال عقب‌گرد هستیم. انتظار داریم سازمان‌های توسعه‌ای در این بخش برای خوزستان فعال‌تر عمل کنند. اگر این سازمان‌ها نقش خود را در خوزستان به خوبی ایفا کنند، ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌شود برای کل کشور خواهد بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: ما از ظرفیت‌هایی که در اختیارمان است استفاده و تلاش می‌کنیم که مشکلات واحدهای تولیدی را برطرف کنیم. در بحث ستاد تسهیل در مجموع ۲۰۱ جلسه برای رسیدگی به مشکلات واحدهای صنعتی داشتیم که این جلسات یکهزار و ۳۷ مصوبه داشتند. از این تعداد حدود ۵۰ درصد مصوبات اجرایی شدند و مابقی آنها نیز در دست اقدام هستند.

نظری تصریح کرد: در بحث جواز تاسیس در حال حاضر حدود دو هزار جواز تاسیس فعال داریم. اگر ۵۰ درصد این جوازها مورد حمایت قرار گیرد و تسهیلاتی برای آن‌ها در نظر گرفته شود تا بتوانیم آ‌ن‌ها را اجرایی کنیم، حدود ۹۰ هزار اشتغال‌زایی مستقیم خواهیم داشت اما این مساله نیازمند این است که دولت و وزارتخانه تسهیلات و خط اعتباری که بتواند به استان کمک کند را در نظر بگیرند.

وی افزود: شرایطی در خوزستان ایجاد شده است که برخی‌ها ترجیح می‌دهند در استان‌های کم هزینه‌تر سرمایه‌گذاری کنند. بحث صادرات در حال حاضر به کمک واحدهای صنعتی ما به خصوص فولاد آمده است. اگر صادرات نبود، واحدهای صنعتی که حدود ۹۰ هزار اشتغال‌زایی دارند می‌توانست زمین‌گیر شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: در حال حاضر مواد اولیه بسیاری از واحدهای صنعتی ما در گمرک باقی مانده‌اند. انتظار داریم مشکلات سر راه واحدهای صنعتی استان برداشته شود.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of