منازل در معرض خطر منبع آب تعیین تکلیف شدند

با در نظر گرفتن قطعه زمینی برای جا به جایی منازل در معرض خطر منبع آب، ساکنان این منازل تعیین تکلیف شدند.

مهرماه سال ۹۶ سقوط صخره‌ای بزرگ از یک تپه روی منازل ساخته شده در منطقه منبع آب اهواز، توجه‌ها را به این منطقه جلب کرد و قرار شد که ساکنان ۸۱۱ واحد مسکونی پرخطر در این منطقه در دستور کار قرار گیرد.

با گذشت بیش از ۲۰ ماه از وقوع این حادثه و بروز چند حادثه ریز و درشت در این مدت هنوز هم جا به جایی ساکنان این منطقه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است؛ هرچند مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان از در نظر گرفتن نقطه‌ای در شهر اهواز برای سکونت اهالی منبع آب خبر می‌دهد اما تا زمان جا به جایی اهالی این منطقه زمان زیادی وجود دارد.

در خانه‌ای ۶۰ متری روی تپه‌های منبع آب زندگی می‌کند و از همه خطرهای احتمالی با خبر است اما می‌گوید مجبور است و هیچ راه دیگری ندارد. علیپور که از سال ۷۳ در منطقه منبع آب زندگی می‌کند، ادامه می‌دهد: کسی این خانه ۶۰ متری را از من نمی‌خرد تا من هم بتوانم خانه‌ای در یکی از نقاط امن بخرم و پولی هم ندارم که بتوانم با آن خانه‌ای اجاره یا رهن کنم.

این شهروند اهوازی اظهار می‌کند: هیچ کس حاضر نیست در دلهره زندگی کند و جان زن و بچه‌اش را به خطر بیاندازد اما همین خانه‌ای که این روزها نام نا امن روی آن گذاشته‌اند، سر پناه زندگی من و بچه‌هایم است؛ مجبوریم اینجا زندگی کنیم و اگر آهی در بساط داشتیم خیلی وقت بود که از اینجا نقل مکان می‌کردیم.

وی ادامه می‌دهد: به ما گفته‌اند که بروید و در شهر رامین زندگی کنید، بدون اینکه به کار و حقوق ما توجه کنند. زندگی‌ام را با فروش تره بار در بازار حصیر آباد می‌گذرانم و هر روز با دوچرخه خودم را به بازار می‌رسانم، اگر به شهر رامین در ۲۰ کیلومتری اهواز بروم، چگونه زندگی خودم را بچرخانم؟

مردم به خاطر مشکلات مالی در منبع آب ساکن شده‌اند

یک عضو شورای شهر اهواز می‌گوید: مردم به دلیل مشکلات مالی مجبور شده‌اند در ارتفاعات و جاهایی که امکان زندگی کردن وجود ندارد، منازلی احداث کنند. محمدرضا ایزدی می‌افزاید: شهرداری اهواز یک قطعه زمین برای ساخت منازل جدید در نظر گرفته اما ساخت و ساز در این زمین از عهده شهرداری خارج است و باید اعتبارات ملی برای آن در نظر گرفت.

وی بیان می‌کند: با توجه به بدهی‌های شهرداری اهواز و عقب‌افتادگی‌هایی که وجود دارد، شهرداری دیگر نمی‌تواند در این زمینه کاری کند و تنها می‌تواند زمین مورد نیاز جابجایی منازل را تأمین کند. تا زمانی که اعتبار ملی جابجایی این منازل به اهواز اختصاص داده نشود، جابجایی عملی نخواهد شد.

تغییر برنامه‌ها برای جا به جایی ساکنان منبع آب

مدیرکل اداره راه و شهرسازی خوزستان نیز با بیان اینکه برای جابه‌جایی تعدادی از خانواده‌های ساکن در نقاط پرخطر کوی منبع آب اهواز برنامه ریزی این اداره کل تغییر کرده است، می‌گوید: قرار بود جمعی از ساکنان مناطق پرخطر منبع آب به شهر رامین منتقل شوند اما این برنامه اکنون تغییر پیدا کرده و پس از اتخاذ تصمیمات نهایی و کارشناسی، برنامه جدید برای ساکنان این منطقه اعلام و اعمال می‌شود.

رضا رضایی همچنین از آغاز مقدمات آماده سازی زمین ۲۲ هکتاری سپیدار اهواز برای انجام ساخت ۸۱۱ واحد مسکونی ویژه دیگر ساکنان در معرض خطر کوی منبع آب اهواز خبر می‌دهد و می‌افزاید: مشاور این پروژه تعیین شده و پس از انجام مراحل آماده سازی، سرمایه گذار عملیات اجرایی آن را آغاز می‌کند.

وی درباره نحوه جابه جایی ساکنان مناطق در معرض خطر منبع آب عنوان می‌کند: نحوه اجرای این پروژه توسط کمیته ای سه نفره متشکل از معاون عمرانی استانداری، اداره کل راه و شهرسازی و شهردار کلانشهر اهواز مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرد.

مردم منبع آب سند مالکیت می‌گیرند

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز درباره جا‌به‌جایی ساکنان مناطق در معرض خطر منبع آب اظهار می‌کند: دولت تصمیم دارد با رعایت الزامات قانونی برای ساکنان منازل منبع آب اهواز که در حریم امن قرار دارند، سند مالکیت صادر کند.

سید محمد پژمان می‌گوید: تحقق این اقدامات مشارکت و همکاری مردم را می‌طلبد و همزمان به این موضوع هم فکر شد تا مردم از این بلاتکلیفی در خصوص مالکیت خارج شوند.

وی با اشاره به اینکه عرصه‌های منطقه منبع آب اهواز هم اکنون به نام دولت است، می‌افزاید: دولت قصد دارد از مالکیت این زمین‌ها خارج شود تا هرچه سریع‌تر مردم بتوانند صاحب سند بشوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان می‌کند: افزود: صاحب سند شدن ساکنان منوط به اجرای طرح بازآفرینی شهری و رعایت برخی الزامات قانونی است و در این راستا اقدامات جدی در حال انجام و برنامه ریزی لازم در دست تدوین است.

سپیدار اهواز سکونتگاه جدید اهالی منازل در معرض خطر منبع آب

وی ادامه می‌دهد: شرایط زندگی در برخی از منازل این منطقه را می‌توان با انجام تغییرات و اعمال مدیریت شهری برای مردم بهبود بخشید. در این صورت آن بخش از خانواده‌ها که در حریم امن محدوده غیر رسمی منبع آب قرار دارند می‌توانند به سکونت خود ادامه دهند.

پژمان با بیان اینکه ۸۱۱ واحد مسکونی در منطقه پرخطر منبع آب قرار دارند، می‌گوید: به منظور جابه‌جایی آنها زمینی به مساحت ۲۰ هکتار در انتهای سپیدار اهواز درنظر گرفته شده است. همچنین طرح شهرسازی برای زمین درنظر گرفته شده در دست تدوین است و سپس کار آماده سازی آن انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، هرچند در نظر گرفته قطعه زمینی برای جا به جایی اهالی مناطق پرخطر منبع آب تصمیم جدیدی است اما باید دید که این بار تصمیمات عملی و سریعی برای جا به جایی اهالی گرفته شده است یا باز هم این مصوبات در تشریفات اداری، حالت فرسایشی به خود می‌گیرند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of