حوزه آسیب‌های اجتماعی خوزستان سهمی از منابع استانی ندارد

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان با انتقاد از عدم اختصاص اعتبار از سوی سازمان برنامه ریزی استان به حوزه اجتماعی در سال‌های اخیر گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان احداث جدول در خیابان را مهم‌تر از حوزه آسیب‌های اجتماعی و مهارت آموزی می‌داند.

علی حسین حسین زاده یکشنبه در شورای اجتماعی و فرهنگی خوزستان در سرسرای استانداری خوزستان، افزود: رویکرد تقسیم اعتبارات در سازمان برنامه ریزی بیشتر مهندسی است و به علوم انسانی توجهی نمی‌شود.

وی بودجه اختصاص یافته به این حوزه را از محل اعتبارات ملی دانست و تصریح کرد: بررسی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که اختصاص اعتبار به حوزه اجتماعی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان صفر بوده است.

حسین‌زاده افزود: این مساله به معنی عدم همکاری سازمان برنامه ریزی با ما نیست، بلکه این رویکرد از گذشته در این سازمان حاکم بوده است.

وی با اشاره به تغییرات جدید در چارت کارگروه فرهنگی و اجتماعی، گفت: مقرر شده است که از این پس ۲۰ تا ۲۵ درصد از اعتبارات به حوزه اجتماعی اختصاص یابد که این مساله نیاز به پیگیری دستگاه‌های مرتبط دارد.

فراموشی نقش اجتماعی شهرداری

استاندار خوزستان نیز در این نشست بر نقش شهرداری‌ها در حوزه اجتماعی تاکید کرد و گفت: شهرداری‌ها به عنوان یکی از متولیان و مسئولان در حوزه اجتماعی باید به طرح‌های این بخش کمک کند.

غلامرضا شریعتی همچنین بر کاهش لزوم کاهش حوادث غرق شدگی در استان تاکید کرد و افزود: شهرستان دزفول باید امکانات لازم و دستگاه‌ها را برای کاهش غریق بسیج کرده و شهرداری را مکلف به اجرای تعهدات خود در این زمینه کند.

غرق شدن ۴۸ نفر در خوزستان از ابتدای امسال

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان، آمار غرق شدگان در خوزستان را نگران کننده دانست و گفت: در چهار ماهه نخست امسال ۴۸ نفر در خوزستان به دلیل غرق شدگی جان خود را از دست داده‌اند.

محمد صادق کریمی کیا با بیان اینکه خوزستان از سال ۹۳ تا ۹۶ خوزستان مقام نخست غریق در کشور را داشت، افزود: آمار غریق از ۱۶۱ نفر در سال ۹۶ به ۱۰۰ نفر در سال ۹۷ رسیده که کاهش ۲۶ درصدی تعداد غریق را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: در چهار ماهه نخست امسال ۴۸ نفر به دلیل غرق شدگی فوت کرده‌اند و احتمال دارد که در تابستان تعداد آنها بیشتر شود.

کریمی کیا همچنین نحوه بازنمایی خوزستان در افکار عمومی را از دغدغه‌های استاندار دانست و گفت: خوزستان آسیب‌های زیادی را از انتشار اخبار منفی متحمل شده است.

وی افزود: در روزهای اخیر انتشار گسترده ویدئوهای ربایش یک زن در اهواز و نزاع دسته جمعی در شوش، ۲ خبر منفی بوده که افکار عمومی را نسبت به خوزستان جریحه دار کرد همچنین خبر کنسرت سالار عقیلی با حضور ۱۰ هزار نفر و جشن بورس تحصیلی مناطق کم برخوردار، اخبار خوبی بوده که از استان بازتاب وسیعی داشته است.

شناسایی ۱۱ نقطه بحرانی در دزفول

فرماندار دزفول نیز در این نشست با اشاره به شناسایی ۱۱ نقطه بحرانی در رودخانه دز گفت: تا کنون ۱۴ نفر در دزفول غرق شده‌اند.

محمد حیدری با اشاره به تأثیر سیل بهار امسال در رفتار رودخانه دز، اظهار داشت: در روزهای پایانی پارسال و اوایل امسال دبی سه هزار و ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه در دز جریان داشت که تأثیر آن را امروز شاهد هستیم، رفتار رودخانه خشم شده و برخی نقاط که قبلاً برای مردم امن و آشنا بود نیز اکنون تبدیل به نقاط بحرانی شده و هیچ نقطه‌ای از رودخانه دیگر امن نیست.

وی افزود: علاوه بر جمعیت دزفول، برآورد شده که در تعطیلات آخر هفته ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار نفر برای تفریح در ساحل رودخانه دز به این شهر سفر می‌کنند، در حالی که هیچ امکانات حداقلی برای آشنایی با رودخانه و ایمنی ندارند.

حیدی با اشاره به آثار و تبعات مخرب غرق شدگی در این شهرستان، گفت: غرق شدگی صرفاً از دست دادن یک نفر و عزادار شدن یک خانواده و شوک به جامعه نیست، به طور نمونه در دزفول خانواده‌های غرق شدگان برای تسریع در پیدا کردن جسد در مقابل فرمانداری تجمع می‌کنند، که به ناچار مجبور می‌شویم برای یافتن غریق، سد تنظیمی را مسدود کنیم، این مساله نارضایتی صدها کشاورز که حقابه خود را از دست می‌دهند به دنبال دارد و باعث اعتراض آنها می‌شود.

وی تصریح کرد: از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۸ در دزفول ۵۷۳ نفر غرق شده‌اند که با مقایسه این آمار را با کشته شدگان تصادفات و جنگ بسیار تأمل برانگیز است و نیاز به بررسی‌های مدیریتی و اجتماعی دارد.

حیدری با انتقاد از نبود گاردریل و حفاظت فیزیکی کانال‌های آبیاری که منجر به غرق شدن شهروندان می‌شود، گفت: نبود پایگاه‌های ثابت نجات غریق نیز از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی پیشنهاد کرد: سازمان مدیریت سواحل و ایمنی سازی رودخانه در چارچوب شهرداری دزفول تشکیل شود.

۲۵۶ غریق در شوشتر

شهردار شوشتر نیز در این نشست آمار غریق در این شهر را در سال جاری پنج نفر عنوان کرد و گفت: در سال گذشته ۲۵۶ نفر در این شهر غرق شده‌اند که ۱۱ نفر از آنها منجر به فوت شده است.

عباس اسکندری‌نیا افزود: از ۱۸۰ هکتار ساحل رودخانه در این شهر، ۸۰ هکتار نیاز به ایمن سازی شود که عمده غریق‌ها در این محدوده رخ داده است.

به گفته وی سه ایستگاه امداد و نجات، امسال به ۶ ایستگاه تبدیل شده است.

فرهنگسازی برای کاهش غرق شدگی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان همچنین گفت: در یک دهه گذشته در خوزستان یک هزار و ۵۰۰ نفر غرق شده‌اند که شوشتر، دزفول، ایذه و لالی بیشترین آمار غرق شدگان را دارا هستند.

وی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌ها با اعتبارات فعلی ممکن نیست، افزود: با توجه به طولانی بودن سواحل، فرهنگسازی می‌تواند مؤثر باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان نیز با تاکید بر فرهنگ سازی برای کاهش آمار غریق در استان اظهار داشت: با توجه به وسعت منابع آبی امکان انجام اقدامات فیزیکی در همه آنها وجود ندارد.

وی افزود: در شرایط کنونی باید تکیه بر اعتبارات دولتی کاسته و از سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده شود.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of