بحران جاری جای حل مشکلات زیربنایی مسجدسلیمان نیست

معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت:بحران‌جاری جای حل مشکلات زیربنایی شهرستان مسجدسلیمان نیست چرا که هر کاری برنامه و زمان خاص خود را دارد .

اسماعیل نجار روز سه شنبه پس از بازدید از مناطق خسارت دیده مسجدسلیمان در شورای هماهنگی مدیریت بحران این شهرستان اظهار داشت: بحران یا حادثه ای در منطقه‌ای رخ می‌دهد وخسارتهایی به بار می‌آوردحال قرار نیست انباشت مشکلات پیشین را به واسطه موقعیت پیش آمده برطرف کنیم چراکه هر چیزی در جای خود باید برطرف شود.

وی با بیان اینکه ایران کشوری حادثه خیز است افزود: در فروردین ماه امسال ۲۵ استان درگیر سیل شدند که خسارات سنگینی بالغ بر ۳۵۰ هزار میلیارد ریال به کشور وارد شد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: براساس نظر مقام معظم رهبری و دولت با توجه به خسارات گسترده اولویت در ۲ بخش مسکن و بخش کشاورزی بود.

وی روند اقدامات در مناطق سیل زده را خوب ارزیلبی کرد و یادآور شد: همه تلاشها بر این است که در ۲ بخش بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی و جبران خسارات کشاورزی کارها به درستی انجام گیرد.

نجار با اشاره به تخریب زیرساختهایی از قبیل راه‌ها، مدارس، سیل بندها، خانه‌های بهداشت و … گفت: در بخش زیرساختها مقرر شده با جابجایی اعتبارات کارها انجام شود بدین صورت که اگر در آموزش پرورش بنا بوده در یک شهرستان پنج مدرسه جدید احداث شود اعتبار ساخت آنها را به بازسازی مدارس آسیب دیده تخصیص بدهند.

وی با اشاره به مشکلات و دشواری زندگی در کانکس ها گفت: زندگی در کانکس راه چاره نیست بهترین راه تسریع در بازسازی است اما بازسازی زمان بر است، با همین ساز و کار بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی سرپل ذهاب نوسازی و پنج هزار واحد مسکونی تعمیر شد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: با تایید کارشناسان بنیاد مسکن به منطور تبدیل اسکان موقت افرادی که منازلشان تخریب شده به اسکان دائمی، منازلی درقالب اجاره بها، در اختیارشان قرار داده شود.

وی گفت: ارزیابی منازل آسیب دیده از زمین لرزه مسجدسلیمان باید هر جه سریع‌تر پایان یابد البته تاکید شده ارزیابی ها با نگاه تسهیل گرانه اما دقیق باشند.

وی با بیان اینکه خسارت‌ها در این شهرستان در دو بخش شهری و روستایی تقسیم بندی شده ادامه داد: در بخش شهری تا ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات با کارمزد پنج درصد، تا ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات معیشتی و ۱۲۰ میلیون ریال کمک بلاعوض در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران افزود: همچنین برای منازل تخریبی روستایی ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات با کارمزد ۴ درصد، ۱۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و ۱۰۰ میلیون ریال کمک معیشتی پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه مابه‌التفاوت نرخ تسهیلات را دولت پرداخت می‌کند گفت تلاش می‌کنیم هشت تن سیمان برای منازل احداثی و یک تن سیمان برای منازل تعمیری از بنیاد مستضعفان به صورت رایگان دریافت کنیم.

نجار با اشاره به آثار آلودگی‌های نفتی در مسجدسلیمان بیان کرد: با مذاکره با مجموعه نفت هم در پی جذب کمک‌هایی از این بخش هستیم.

وی گفت: متولی بافت‌های فرسوده، مسکن و شهرسازی و ستاد بازآفرینی شهری با اعتبارات خوب است و باید از این فرصت و اعتبارات استفاده شود.

فرمانداران از ناظران مدارس تخریب شده شکایت کنند

رییس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: فرماندار مسجدسلیمان باید در خصوص مدارس آسیب‌دیده شکایت رسمی داشته باشد معنی ندارد یک مدرسه تازه ساز تخریب شود یک مدرسه یا خانه باید ۱۰۰ سال عمر کند لذا باید ببینیم که آیا در ساخت مدارس تخریبی مسجدسلیمان در زلزله اخیر، مصالح غیراستاندارد استفاده شده و یا نظارت لازم انجام نشده است.

وی ادامه داد: اولین مرجع در این زمینه، سازمان نوسازی و تجهیز مدارس است زیرا متولی کار بوده است و باید نظارت کند نه اینکه مهندس ناظر تنها پول بگیرد و حتی نظارت هم نکند.

0/5 (0 Reviews)