میزان خسارات سیل با سلیقه‌های متفاوت در حال ارزیابی است

استاندار خوزستان گفت: استان‌های مختلفی در حال کمک رسانی هستند اما میزان خسارات با سلایق متفاوت در حال ارزیابی است و همین مسئله در نزد مردم و بنیاد مسکن ایجاد نارضایتی کرده است

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، در جلسه ستاد قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده ضمن اشاره به کمک‌های استان‌های معین به خوزستان، اظهار کرد: استان‌های مختلفی در حال کمک رسانی هستند اما میزان خسارات با سلایق متفاوت در حال ارزیابی است و همین مسئله در مردم و بنیاد مسکن ایجاد نارضایتی کرده است که در صورت منسجم شدن عملکردها قطعا می‌تواند کمک کننده باشد.

وی افزود: کشت تابستانه امسال در تاریخ زراعت خوزستان بی سابقه بود و کشت‌های مختلفی در حال انجام است که سبب جلب رضایت مردم و جبران مافات شده است.

استاندار خوزستان در رابطه با واحدهای مسکونی متاثر از سیلاب، عنوان کرد: احداث حدود ۲ هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن شروع و تعمیر ۵هزار واحد مسکونی به اتمام رسیده است؛ همچنین تا پایان امسال تکمیل ۳ هزار واحد مسکونی احداثی را خواهیم داشت و کارها به خوبی پیش می‌رود.

وی افزود: ۶۷۰ میلیارد نیز برای زیرساخت‌ها به ما ابلاغ شده است که اقدامات خود را از مدارس آغاز کرده و در حال انجام هستیم اما تاکید من بر کانال‌های سیلاب بر و در وهله دوم سیل بندها است.

پیش‌بینی کانال‌‌های سیلاب‌بر

شریعتی گفت: در بحث سیل بندها نیاز به تصمیم گیری و اقدام سریع هستیم، البته علاوه بر سیل بندها، کانال‌های سیلاب بر را نیز برای نقاط مختلف پیش بینی کرده‌ایم؛ به دلیل کانال سیلاب بر در حوزه آبریز مارون حتی با وجود رها سازی تا ۶۰۰مترمکعب آب نیز شاهد سیلاب نبودیم و آب به سمت کانال‌های ریزگرد منتقل شد.

وی افزود: در حوزه زهره نیز علی رغم رها سازی ۱۷۰۰مترمکعب بر ثانیه آب اما سیلی به وقوع نپیوست و مشکلی پیش نیامد به همین دلیل به علت نداشتن کانال سیلاب بر در حوزه‌های آبریز کرخه و کارون، احداث آن را پیشنهاد دادیم که پذیرفته شد اما اقدامات عملیاتی آن هنوز آغاز نشده است؛ این کانال‌های سیلاب‌بر می‌تواند کمک‌های زیادی برای ما داشته باشد و در بحث سیل در اولویت هستند.

تخصیص ۶۷۲میلیارد به زیرساخت‌ها

امید حاجتی، رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه خوزستان، اظهار کرد: در بحث بازسازی زیرساخت‌های راه، روستا، شهر و دیگر بخش‌های آسیب دیده منابع خوبی به استان ابلاغ شده است که شامل ۶۷۲میلیارد تومان و با تخصیص ۶۶ درصدی تا به این لحظه است.

وی افزود: اما مشکل این است که مبلغ تخصیص داده شده از اسناد دو ساله است و این اسناد برای پیمانکاران و عوامل اجرایی جذابیت و کششی ندارد و خواسته ما این است که جهت تسهیل و سرعت بخشیدن به امور به اسناد یک ساله تبدیل شوند.

بالاترین نرخ بیکاری در مسجد سلیمان

حاجتی، در رابطه با زلزله اخیر مسجد سلیمان، عنوان کرد: شهرستان مسجد سلیمان جزو دو شهرستان محروم استان از نظر تمام شاخص‌ها است و بالاترین نرخ بیکاری در آن است و تقریبا می‌توان گفت که فقر در همه ابعاد آن به چشم می‌خورد.

وی افزود: این زلزله آسیب‌های جدی به این شهرستان وارد کرده است؛ شاید تمام ساختمان‌ها فرو نریخته است اما با هر زلزله یا پس لرزه دیگر امکان فرو ریختن موجود است و در این زمینه به حمایت دولت جهت حل و دنبال کردن موضوعاتی که اولویت این شهرستان است.

تخریب ۴۰ مدرسه در زلزله مسجد سلیمان

علی قربانی، مدیر کل توسعه و نوسازی مدارس خوزستان، اظهار کرد: ۱۱۳ مدرسه در ۱۱منطقه آموزشی از سیلاب آسیب دیدند که ۳۵ مدرسه تخریبی و ۷۸ مدرسه تعمیراتی هستند؛ ۵۰ میلیون تومان از طریق شرکت نفت تامین اعتبار شده است و مدارس نیاز به تعمیرات در مراحل اجرایی هستند.

وی افزود: بیش از ۷۰ میلیارد تومان توسط خیرین کمک شد که ۴۰ میلیارد جهت احداث مدارس جدید و ۳۰ میلیارد نیز به تعمیر مدارس تخصیص یافت.

قربانی در رابطه با خسارات زلزله مسجد سلیمان، گفت: ۴۰ مدرسه در زلزله اخیر مسجد سلیمان آسیب دیدند که سنگی و با قدمت بسیار بالا بودند؛ برآوردهای اولیه ما از میزان خسارات به این بخش رقمی معادل ۴۰میلیارد تومان است.

وی افزود: این مدارس باید در بازه زمانه ۴ الی ۵ ساله تعمیر و احداث شوند اما با توجه به زلزله خیز بودن منطقه به تخصیص اعتبارات ویژه در این زمینه نیاز است.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of