۲ پروژه توانبخشی در خوزستان به بهره برداری رسید

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: دو پروژه توانبخشی ویژه افراد مبتلا به اختلال اوتیسم در استان همزمان با سراسر کشور به مناسبت هفته بهزیستی به بهره برداری رسید.

غلامرضا صدیق راد روز دوشنبه در آئین بهره برداری از دو پروژه توانبخشی در استان به صورت ویدئو کنفرانس در اهواز اظهار داشت: همزمان با بهره برداری از ۷۲ پروژه به مناسبت هفته بهزیستی در سراسر کشور دو مرکز توانبخشی در خوزستان به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه این دو مرکز با صرف دو میلیارد و۴۰۰ میلیون ریال از بخش خصوصی به بهره برداری رسیدند، افزود: مرکز اوتیسم خانه روشن در شهرستان مسجدسلیمان و کارگاه تولیدی حمایتی نور رضوی در شهرستان امیدیه همزمان با سراسر کشور و با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور به صورت ویدئو کنفرانس به بهره برداری رسید.

مدیرکل بهزیستی خوزستان ادامه داد: این مراکز توانبخشی با هدف گسترش و ارتقای سطح کیفی ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی، مراقبتی به گروه هدف راه اندازی شده است.

وی بیان کرد: مرکز آموزشی و توانبخشی افراد دارای اختلال طیف اوتیسم “خانه روشن” هفتمین مرکز فعال در استان با موضوع این اختلال است که خدمات آموزشی شناختی، رفتاری و گفتار درمانی، کار درمانی، روش‌های تقویت ارتباط نظیر تعامل همه جانبه و خدمات زیستی دارویی را ارائه می‌دهد.

صدیق راد تصریح کرد: همچنین در این مراکز آموزش‌هایی نظیر مداخلات دارویی برای کنترل اختلالات همراه و برنامه‌های تغذیه‌ای ویژه، خدمات تکمیلی و ترکیبی شامل بازی، هنر و موسیقی درمانی تکمیلی به افراد مبتلا به این اختلال ارائه می‌شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۲۹۰ نفر توانخواه دارای اختلال طیف اوتیسم مطابق دستورالعمل این سازمان از خدمات تخصصی در هفت مرکز اوتیسم در سطح استان بهره می‌برند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: ظرفیت اسمی این مرکز آموزشی و توانبخشی افراد دارای اختلال طیف اوتیسم ۳۰ نفر بوده که در حال حاضر ۲۱ نفر در مرکز پذیرش شده و آمادگی لازم برای پذیرش توانخواهان طبق ظرفیت اسمی را دارا است.

وی در ادامه به فعالیت چهار کارگاه تولیدی حمایتی تحت نظارت بهزیستی در خوزستان اشاره کرد و گفت: هدف کلی از تأسیس و فعالیت کارگاه‌های تولیدی حمایتی، کارآموزی و کارورزی در راستای توانمندسازی و کسب آمادگی‌های لازم برای حضور توانخواهان در شرایط شغل حمایت شده، دستیابی به شغل پایدار و رسیدن به خودکفایی نسبی اجتماعی و اقتصادی است.

صدیق راد تصریح کرد: ظرفیت اسمی مرکز کارکاه تولیدی حمایتی نور رضوی ۳۰ نفر بوده و در حال حاضر ۶ نفر پرسنل توانخواه، در این کارگاه مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: تولیدات این کارگاه شامل تولید طاقچه و باکس خودرو و سازه‌های لیزری است و توانخواهان ضمن فعالیت در این کارگاه از خدماتی نظیر سرو یک وعده غذای گرم در کارگاه، ایاب وذهاب و خدمات روانشناسی و مشاوره بهره می‌برند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان درباره دیگر فعالیت‌های بهزیستی خوزستان در حوزه توانبخشی یادآورشد: در حال حاضر ۹۳ مرکز روزانه توانبخشی، ۳۳ مرکز شبانه روزی (معلولین، سالمندان و بیماران روانی مزمن)، ۱۸ مرکز ارائه خدمت در منزل (ویزیت در منزل معلولین و سالمندان)، ۶ مرکز مراقبت در منزل، ۹۳ مرکز روزانه توانبخشی (ذهنی-آموزشی، جسمی-حرکتی، کم بینا و نابینا، کم شنوا- ناشنوا، سالمند، روانی، اختلال طیف اوتیسم، اختلالات دهانی، پشتیبانی شغلی، حرفه آموزی، کارگاه تولیدی)، ۲۷ پایگاه cbr و ۳۰ کلینیک مددکاری در سطح استان مشغول فعالیت هستند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of