سکونت در خطرناکترین مجتمع مسکونی خرمشهر

ساختمانی ۶ طبقه در معرض ریزش در خرمشهر به سرپناهی برای ۴۷ خانوار ضعیف و کم در آمد از جمله چندین خانوار بدون سرپرست که توان مالی خرید یا پرداخت اجاره مسکن را ندارند تبدیل شده است.

با وجود اینکه مجتمع تصرفی معروف به ساختمان ۶ طبقه خرمشهر مدت هاست ساختمانی در معرض ریزش با مشکلات خاص بهداشتی تشخیص داده شده اما ۴۷ خانوار کم درآمد سالهاست در شرایطی نامناسب و در معرض خطر در آن سکونت دارند.

این ساختمان طبق بررسی کارشناسان سازمان آتش نشانی خرمشهر و تایید لرزش در آن در معرض خطر ریزش قرار داشته و این امر علاوه بر بروز خطر جانی برای ۴۷ خانوار ساکن برای املاک مجاور و عابران نیز خطر آفرین است.

با مراجعه به این مجتمع مسکونی در نزدیکی گمرک خرمشهر و منطقه مولوی این شهر با ساختمانی که از سقف طبقه همکف آن فاضلاب چکه می کرد مواجه شدیم. ساختمانی که ساکنان آن علاوه بر خطرات ناشی از غیر ایمن بودن، از فراوانی موش در آن به ستوه آمده اند.

یکی از زنان سرپرست خانوار که ۱۴ سال است با سه فرزند خود در این مجتمع سکونت دارد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در هر طبقه این مجتمع مخروبه بین هشت تا ۱۰ خانوار که اکثر آنها زنان سرپرست خانوار می‌باشند سکونت دارند.

زهرا مطوری با بیان مشکلات ناشی از سکونت در این مجتمع نیمه مخروبه از جمله غیربهداشتی بودن آن افزود: فراوانی موش و سوسک آسایش را از اهالی فقیر و نیازمند این مجتمع سلب کرده است.

وی گفت: مسئولان منطقه آزاد اروند برای جا به جایی ساکنان مجتمع نیمه مخروبه ۶ طبقه خرمشهر و تأمین بخشی از هزینه مسکن قول مساعد دادند اما زنان بی سرپرست حتی توانایی پرداخت بخشی از هزینه مسکن را ندارند.

یک بانوی دیگر سرپرست خانوار که مدت ۱۵ سال است با چهار فرزند خود در این ساختمان زندگی می‌کند بیان داشت: ایمنی این مجتمع مسکونی به حدی پایین است که با عبور خودروهای سنگین از مجاورت آن، ساختمان به لرزه در می‌آید. شهربانو آذرشب که بعد از فوت همسرش در این مکان ساکن شده گفت: خانوارهای ساکن در این مجتمع ۶ طبقه افراد کم آمد و فاقد مسکنی هستند که با صرف هزینه نسبت به تعمیر واحدهای آن اقدام کرده و در آن ساکن شده‌اند.

وی افزود: برای ثبت نام در مسکن مهر به اداره مسکن و شهرسازی خرمشهر مراجعه کرده و مدارک مورد نیاز را تحویل داده‌ام.

زهرا عبیات دیگر سرپرست خانواری که ۱۲ سال است در این ساختمان سکونت دارد گفت: برای خانه دار شدن از طریق مسکن مهر می‌بایست ماهانه حداقل چهار میلیون ریال قسط پرداخت کرد که زنان بی سرپرست توانایی پرداخت این مبلغ را ندارند.

زهرا خادم دارمی از دیگر ساکنان این ساختمان گفت: ۱۴ سال پیش در منطقه سرحانیه اجاره نشین بودم اما بعد از فوت همسرم به همراه چهار فرزند ناچار در مجتمع ۶ طبقه خرمشهر ساکن شدیم.

وی افزود: مسئولان بسیاری از طرف منطقه آزاد اروند، نماینده مردم در مجلس و نماینده ریاست جمهوری برای بررسی و حل مشکل ساکنان به این ساختمان مراجعه کردند اما تاکنون به وعده خود مبنی بر کمک به خانوارهای ساکن عمل نکردند.

محمد چنعانی که به دلیل از کار افتادگی توان مالی پرداخت اجاره مسکن را نداشته و ۱۲ سال است در این مجتمع نیمه مخروبه ساکن شده گفت: برای حل مشکل مسکن از طریق مسکن مهر اقدام کرده‌ام و قرار است ماهانه چهار میلیون ریال قسط پرداخت کنم تا صاحب مسکن شوم.

وی گفت: از آنجا که لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان ۶ طبقه محل سکونت مشکل دارد لذا نشت آب و فاضلاب از هر طبقه به سمت پارکنیگ موجب وفور انواع حیوانات موذی از جمله موش در این مکان مجتمع شده است.

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تائید مشکلات ساختمان ۶ طبقه خرمشهر و غیر امین بودن آن گفت: سازمان منطقه آزاد اروند برای جا به جایی و انتقال ۴۷ خانوار ساکن در پرخطرترین بنای ۶ طبقه خرمشهر با اهالی این ساختمان به توافق رسید.

موعود شمخانی اظهار داشت: با توافق انجام شده با اهالی ساختمان ۶ طبقه قرار شد ساکنان به اداره مسکن و شهرسازی معرفی شدهو برای واگذاری مسکن مهر تشکیل پرونده دهند.

وی از زمان جا به جایی ساکنان این ساختمان اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: سازمان منطقه آزاد اروند برای تامین مسکن ساکنان این ساختمان مشارکت می‌کند.

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند اصلی ترین دلیل تعلل و تاخیر در جا به جایی و تخریب این ساختمان را نارضایتی ساکنان بیان کرد و گفت: پیشتر تصمیم اتخاذ شده مبنی بر واگذاری مسکن مهر در آبادان به خانوارهای ساکن در مجتمع ۶ طبقه غیر ایمن در خرمشهر، مخالفت و نارضایتی آنان را موجب شده بود لذا تصمیم گرفته شده تا مسکن مهر در خرمشهر به این خانوارهای نیازمند واگذار شود.

شمخانی افزود: به منظور جلب رضایت اهالی طی نشستی واگذاری مسکن مهر در خرمشهر به جای مسکن مهر آبادان مورد موافقت اهالی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه رسیدگی به مشکل مسکن خانوارهای ساکن در این مجتمع مسکونی غیر ایمن در حیطه وظایف سازمان منطقه آزاد اروند نیست گفت: سازمان منطقه آزاد اروند در راستای رویکرد اجتماعی برای کمک به حل مشکل این خانوارها وارد عمل شده است.

شهردار خرمشهر نیز در این خصوص گفت: ساختمان ۶ طبقه مذکور به دلیل غیر ایمن بودن و شرایط نامناسب بهداشتی از نظر شهرداری شرایط اسکان را ندارد لذا منطقه آزاد اروند و استانداری خوزستان به دنبال حل مشکل ساکنان این مجتمع و جا به جایی خانوارها هستند.

داود دارابی با بیان اینکه شهرداری خرمشهر مداخله مستقیم در حل مشکل خانوارهای ساکن در این مجتمع نیمه مخروبه ندارد، نسبت به سابقه ساخت و مالکیت این ساختمان ۶ طبقه اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: گفته می‌شود این مجتمع ۶ طبقه چند مالک دارد اما تاکنون کسی برای ادعای مالکیت و اظهار سند به شهرداری مراجعه نکرده است.

وی افزود: برای رفع مشکل ساکنان ساختمان ۶ طبقه خرمشهر تاکنون نشست‌های متعددی با حضور فرماندار خرمشهر برگزار شده و تصمیم‌های مختلفی برای اسکان و جا به جایی ۴۷ خانوار ساکن در آن اتخاذ شد که آخرین تصمیم اسکان اهالی در واحدهای مسکن مهر بوده است.

به گزارش ایرنا ساختمان ۶ طبقه مخروبه خرمشهر قبل از جنگ تحمیلی ساخته شده و گفته می‌شود مالک ساختمان در خارج از کشور بسر می برد و تاکنون برای بازسازی آن اقدامی نشده است. این ساختمان بعد از جنگ از سوی برخی خانواده‌ها تصرف شده و ۴۷ خانواده سالهاست در آن زندگی می کنند.

تاکنون نشست‌های متعددی برای تخریب این ساختمان برگزار شده اما به دلیل مقاومت ساکنان تخلیه این مجتمع در معرض ریزش تاکنون عملی نشده است.

مسئولان ادارات مسکن و شهرسازی، ثبت اسناد خرمشهر، شهرداری و معاونت عمرانی فرمانداری خرمشهر اطلاع دقیقی از مالکیت این مجتمع خطر آفرین و در معرض ریزش ۶ طبقه ندارند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of