۴۳۰ میلیون بچه‌ماهی در منابع دریایی و داخلی رهاسازی می شود

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی سازمان شیلات ایران گفت: ۴۳۰ میلیون قطعه بچه ماهی با هدف حفظ و توسعه ذخایر آبزیان، امسال در سه حوضه دریایی و منابع داخلی رهاسازی می شود.

ناصر کرمی راد چهارشنبه در آیین رهاسازی ۳۵۰ هزار قطعه بچه ماهی در تالاب بین المللی شادگان در ۹۵ کیلومتری جنوب اهواز افزود: ۲۹۰ میلیون قطعه انواع بچه ماهی در آب‌های شمال (خزر) ،۱۰۲ میلیون بچه ماهی و میگو در خلیج فارس و دریای عمان و ۳۸ میلیون قطعه در آب‌های داخلی است که از این تعداد ۲۸ میلیون قطعه در زیستگاههای آبی استان خوزستان رهاسازی می‌شود.
وی بازسازی ذخایر آبزیان و رهاسازی ماهیان بومی را یک فعالیت ملی توصیف کرد و افزود: پایداری صید و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ۲ هدف اساسی رهاسازی ماهیان بومی در حوضه‌های دریایی و منابع آبی است.
مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی سازمان شیلات ایران در ادامه افزود: پارسال رهاسازی ۳۸۰ میلیون قطعه بچه ماهی در حوضه‌های دریایی و منابع داخلی برنامه ریزی شده بود که در نهایت این رقم به ۳۱۰ میلیون قطعه معادل ۸۲ درصد هدف برنامه رسید.
وی با بیان اینکه استان خوزستان برای بازسازی ذخایر در کشور جایگاه و موقعیت بسیار مهمی دارد، ابراز امیدواری کرد امسال برنامه رهاسازی بچه ماهی در دریا و منابع داخلی به طور کامل اجرایی شود.
هشدار نسبت به روش‌های صید مخرب

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی سازمان شیلات ایران با انتقاد از صید مخرب در آب بندها و رودخانه‌های خوزستان گفت: استفاده از شوکر الکتریکی به شدت به منابع آبزیان آسیب می‌رساند و باید با این پدیده زشت که حیات آبزیان و اشتغال پایدار ساکنان هورها و رودخانه‌ها را به خطر می‌اندازد برخورد کرد.
وی تاکید کرد باید اجازه دهیم ماهی در طبیعت مراحل رشد خود را طی کند، روش‌های مخرب مانع از خود باروری ماهی در جایگاه طبیعی خواهد شد.
کرمی راد با ابراز تأسف از صید غیرمجاز و مخرب در استان خوزستان و ناخرسندی صیادان مجاز که قانون را رعایت می‌کنند گفت: محیط زیست، شیلات و پلیس باید با متخلفان برخورد و آنان را به دادگاه معرفی کنند تا کسی جرأت تعرض و تعدی به منابع طبیعی و ارزشمند آبزیان را نداشته باشد.
رئیس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور نیز در این آئین، بازسازی ذخایر آبزیان را یک تکلیف و وظیفه ملی توصیف کرد و افزود: تالاب شادگان یک منبع ارزشمند طبیعی است و باید از آن حفظ و حراست کرد که یکی از راههای حفظ و صیانت این تالاب، بازسازی و رهاسازی آبزیان بومی است.
ثمین دهقان افزود: در سال های اخیر منابع آبی و تالاب‌های خوزستان دستخوش تهدیدات زیادی شده است که از جمله آن دخالت‌های غیرموجه انسانی، تغییرات اقلیمی و خشکسالی و کم آبی است.
وی بر لزوم رهاسازی گونه‌های آبزیان بومی در این منابع برای نسل‌های آینده و جلوگیری از صید مخرب و بنیان کن تاکید کرد.
در این آئین ۱۲۰ نفر از دانش آموزان منطقه برای آشنایی با رهاسازی بچه ماهیان در تالاب شادگان حضور داشتند.
۳۵۰ هزار قطعه بچه ماهی از گونه‌های بومی شیربت ، برزم ، گطان ، عنزه ، حمری و بنی که در مرکز تکثیر شهید ملکی وابسته به اداره کل شیلات تولید شده بود در تالاب شادگان رهاسازی شد.

طبق برنامه تا پایان تیرماه امسال، شمار بچه ماهیانی که در تالاب شادگان رهاسازی می‌شود به چهار میلیون قطعه خواهد رسید.

0/5 (0 Reviews)