جبران خسارت زمین لرزه مسجد سلیمان در اولویت است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مسجدسلیمان گفت که رسیدگی به مسایل و وضعیت مردم مناطق زلزله زده در کنار جبران خسارت های زمین لرزه این شهرستان های از اولویت‌های کاری مسوولان در مقطع کنونی است.

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام محسن رضایی سه شنبه در نشست فوق العاده شورای هماهنگی مدیریت بحران در فرمانداری شهرستان مسجد سلیمان ضمن قدردانی از مسوولان دست اندرکار مدیریت بحران این شهرستان و استان گفت: امیدواریم که دردها و آلام مردم کمتر شود؛ این حادثه نیازمند پوشش دقیق وقایع است تا کمک های خارج از استان به مردم منطقه رهسپار شود.

وی افزود: تا کنون به سه هزار واحد مسکونی در شهرها و روستاهای شهرستان مسجد سلیمان آسیب وارد شده و حدود ۲۰۰ و احد دامداری و پرورش ماهی آسیب دیده و بخشی از زیربناها و راه‌های روستایی نیز تخریب شده است که انتظار داریم رسانه ها به ابعاد این خسارت ها بیشتر بپردازند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: خوشبختانه این زلزله بزرگ تلفات جانی نداشته اما مجموعه آسیب‌ها و خسارت‌ها کم نبوده و باید این آسیب‌ها را جبران کرد، رسیدگی به مجروحین و برقراری امنیت برای منازل مردم در اولویت است، در مرحله دوم، موضوع جبران خسارت‌ها است که باید ارزیابی خانه به خانه و همراه با تصویر اموال، خانه‌ها و واحدهای صنعتی و تولیدی مستند شود.

رضایی گفت: توصیه می‌کنم در مواردی که پیمانکارها به وظایف خود عمل نکرده‌اند، کم کاری ها با جدیت و دقت محاسبه و رسیدگی شود. همچنین باید پیاده سازی طرح جامع شهر مسجد سلیمان باید پیگیری کنیم. این شهر سابقه تاریخی خاص خود را دارد که باید با اجرای طرح جامع، حفظ شود ولی از سوی دیگر نباید برای پرداخت خسارتها منتظر پیاده شدن طرح جامع ماند، اصل این است که رسیدگی به مردم در اولویت باشد.

تاکید بر ایجاد شورای راهبردی خوزستان

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: دو سال است که به این نتیجه رسیده‌ایم که با وجود مشکلات مختلف، خوزستان نیاز به یک شورای راهبردی دارد تا مشکلات و چالش‌های شمال استان را به طور ویژه بررسی کرده و ارایه راهکار کند.

رضایی ادامه داد: به عنوان مثال ۴۰ هزار هکتار از مناطق شمالی استان را در مرحله دوم توسعه کشاورزی استان قرار داده‌ایم، همچنین در نظر داریم با بازسازی ۲۰ حلقه از چاه‌های نفت قدیمی این شهرستان، درآمدهای آن را به این شهرستان اختصاص دهیم، زیرا با این بودجه‌های محدود، نمی‌توانیم کار بزرگی را برای مردم این منطقه انجام دهیم.

حجت الاسلام حیدر حجتی نیا فرماندار شهرستان مسجد سلیمان، با تشکر از پیگیری‌های دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی رخداد زلزله روز گذشته این شهرستان گفت: در دقایق اولیه وقوع زلزله، شورای مدیریت بحران برگزار و بررسی و ارزیابی خسارتها در کنار سایر کارها آغاز شد.

وی با اشاره به برخی خسارات وارده به منازل مسکونی، بیمارستان قدیمی شهر و سایر بناها گفت: برخی از منازل به خاطر آسیب‌های جدی، قابل بازسازی نیستند و پس لرزه‌های احتمالی ممکن است، خسارت‌های بیشتری به بار بیاورد.
در این نشست مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان، با ارائه گزارشی از زلزله ۵.۷ ریشتری روز گذشته و پس لرزه‌های آن، به اقدامات صورت گرفته برای ارزیابی خسارت‌ها و کمک به مجروحین زلزله اشاره کرد.

کیامرث حاجی زاده افزود: ۱۱۴ مجروح در این زلزله داشتیم که با خدمت رسانی کادر درمانی، به صورت سرپایی به اکثر آسیب دیدگان امدادرسانی شد، در بخش خدمات رسانی تلاش شده که برق و گاز در سطح شهر، برقرار بماند درعین حال آب معدنی و پکیج‌های امدادی در مناطق آسیب دیده توزیع شد ه و ارزیابی‌های بنیاد مسکن و شهرداری و راهداری ادامه دارد. برای برخی از مناطق در خطر نیز چادرهای اسکان با بالگرد ارسال شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز سه شنبه، پس از بازدید از مناطق زلزله زده شهرستان مسجد سلیمان، به عیادت مجروحان تحت درمان این شهرستان رفت.

در پی رخداد زلزله ۵.۷ ریشتری در مسجدسلیمان در استان خوزستان، رییس جمهوری روز دوشنبه دوبار به منظور بررسی وضعیت این شهرستان با غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان تماس تلفنی برقرار کرد و بر بسیج امکانات برای رسیدگی و امدادرسانی به مناطق آسیب دیده تاکید کرد.
به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان پنج محدوده در مسجدسلیمان برای اسکان اضطراری مردم با توجه به احتمال وقوع پس لرزه مشخص شده است.
زمین لرزه‌ای به قدرت ۵.۷ درجه در امواج درونی زمین (ریشتر) صبح دوشنبه شهرستان مسجد سلیمان خوزستان را لرزاند که در پی آن پس لرزه‌هایی در بسیاری از مناطق استان احساس شد.
پس از زلزله اولیه تاکنون ۲۶ پس لرزه در این شهرستان رخ داده است کانون این زمین لرزه شهر گلگیر مسجد سلیمان بوده که در این حادثه ۱۳۵ نفر مصدوم شدند و یک نفر به دلیل ترس دچار عارضه قلبی شد و جان خود را از دست داد.

0/5 (0 Reviews)