دولت‌های مختلف شهرداری اهواز را در بحث مترو فریب داده اند

رئیس شورای شهر اهواز گفت: دولت‌های مختلف در ۱۲ سال گذشته شهرداری اهواز را در بحث مترو فریب داده اند زیرا در سایر کلانشهرها این پروژه از اعتبارات دولت ساخته شده اند اما تامین اعتبار اجرای متروی اهواز از طریق فاینانس مصوب شود که باوجود تحریم‌ها به مشکل برخورد.

عبدالزهرا سنواتی روز یکشنبه در نشست خبری با رسانه‌ها در محل سالن اجتماعات شورای شهر اهواز افزود: پروژه متروی اهواز باید با اعتبار دولت و شهرداری ساخته می‌شد اما هر ۲ در انجام به وظایف خود قصور کردند.

وی افزود: در حال حاضر در بحث ناوگان حمل و نقل عمومی در اهواز اولویت با تکمیل مترو نیست، شرکت کیسون مدعی طلبی بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال شده است که البته در کمیته فنی استان مورد تأیید قرار نگرفت.

سنواتی یادآور شد: طبق قرارداد کمیته داوری این پرونده در خارج از کشور قرار دارد اما توافق شد در کمیته فنی استان مورد بررسی قرار گیرد، شورای قبل زیر بار ادعای پیمانکار نرفت و این مساله بدون تعیین تکلیف باقی ماند.

شهرداری وارث عملکرد مدیران قبل

وی در پاسخ به انتقادات در خصوص وضعیت خدمات شهری اهواز گفت: شهرداری وارث عملکرد مثبت و منفی مدیران پیشین است از سویی دیگر انجام برخی اقدامات نیازمند همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر است.

رئیس شورای شهر اهواز بیان کرد: قرارداد ساخت ۴۰ سرویس بهداشتی در ۱۰ منطقه اهواز توسط پیمانکار منعقد شده است، اما برای ساخت سرویس بهداشتی در برخی نقاط مانند پارک‌های ساحلی مشکل داریم، سال گذشته ۲ چشمه سرویس بهداشتی در اطراف جاده ساحلی توسط سازمان آب و برق تخریب شد.

وی افزود: توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی مشروط به تأمین اعتبار از سوی وزارت کشور است، یک سوم اعتبار توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی باید توسط دولت پرداخت شود اما وزارت کشور در چند سال گذشته این بودجه را به شهرداری اهواز نداده است.

سنواتی یادآور شد: بر اساس سرانه جمعیت، شهر اهواز نیازمند یکهزار دستگاه اتوبوس است اما در حال حاضر ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در اهواز فعال است حدود ۳۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده نیز در انبارها است که باید با اتوبوس‌های جدید تعویض شوند.

وی یکی از دلایل عدم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اهواز را استقبال کم بخش خصوصی دانست و گفت: سال گذشته ۵۰ دستگاه اتوبوس برای واگذاری به بخش خصوصی وارد اهواز شد اما استقبال خوبی صورت نگرفت.

رئیس شورای شهر اهواز در بخشی دیگر در خصوص انتصابات شهرداری بیان کرد: برای انتصابات شهرداری لیستی از مدیران به شهردار داده می‌شود اما در نهایت شهردار فرد مورد نظر را انتخاب می‌کند زیرا بعدها باید پاسخگو باشد.

وی در خصوص کمربند سبز اهواز تصریح کرد: دستگاه‌های مختلفی مانند شهرداری، محیط زیست، شرکت نفت و سایر صنایع آلاینده در توسعه کمربند سبز دخالت دارند، مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردها به شهرداری اهواز اختصاص یافت که برای توسعه کمربند سبز اختصاص می‌یابد.

سنواتی گفت: یکی از دلایل آتش سوزی در سایت دفن زباله صفیره وجود زباله گردها است که برای دسترسی به مواد تفکیکی مانند آهن دست به این اقدام می‌زنند در این خصوص مستنداتی نظیر فیلم نیز موجود است.

وی افزود: بخشی از سلول دفن زباله سایت صفیره دچار اشکالاتی بود و در دادگستری نیز پرونده موجود است اما راهکارهایی برای استفاده مجدد از این سلول در دست اقدام است.

تولید روزانه ۸۰۰ تن زباله در اهواز

وی در بخشی دیگر به مساله لزوم تفکیک زباله ها از مبدا اشاره کرد و گفت: از سال گذشته بحث فرهنگ سازی برای تفکیک پسماندها آغاز شده است اما مساله مهم ساماندهی زباله گردها است.

سنواتی اظهار داشت: روزانه حدود ۸۰۰ الی یکهزار تن زباله در اهواز تولید می‌شود که جمع آوری و دفن آنها هزینه بسیاری به شهرداری تحمیل می‌کند، مناقصه انتخاب پیمانکار برای طرح تفکیک زباله از مبدا انجام شد و درحال حاضر در کمیته فنی در دست بررسی است.

وی در خصوص خرید و فروش احشام در خیابان‌های اهواز نیز گفت: در این خصوص سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلفی مانند شهرداری، نیروی انتظامی، بهداشت، محیط زیست و دامپزشکی مسئولیت دارند، اگر نیروی انتظامی با شهرداری همکاری کند قطعاً در ساماندهی فروشندگان احشام موفق می‌شویم.

سنواتی علل اصلی عقب ماندگی کلانشهر اهواز را جنگ تحمیلی و پروژه‌های ملی دانست و گفت: با گذشت ۳۰ سال از پایان جنگ تحمیلی اما هنوز عوارض آن باقی مانده است یکی از مهم‌ترین پیامدهای جنگ، گسترش حاشیه نشینی در اهواز بود.

وی با اشاره به جمعیت ۴۰۰ هزار نفری حاشیه نشین در اهواز ادامه داد: در هر سکونتگاهی باید ابتدا زیرساخت‌ها توسط دولت ایجاد شود و سپس مردم در آن نقاط سکونت گزینند، پس از جنگ اهالی نقاط جنگ زده استان خوزستان در حاشیه اهواز ساکن شدند.

پروژه‌های ملی آفت شهر اهواز

رئیس شورای شهر اهواز بیان کرد: از سویی دیگر پروژه‌های ملی به آفتی برای شهر اهواز تبدیل شده اند بیش از ۲ هزار شرکت وابسته به نفت، حفاری و فولاد در استان فعالیت می‌کنند، وجود این صنایع بزرگ سبب از بین رفتن زیرساخت‌های معیشتی و اقتصادی ساکنان بومی مناطق و در نتیجه به حاشیه کشاندن آنها شده است.

وی با بیان اینکه شاهد مهاجرت معکوس جمعیت هستیم افزود: افراد نخبه و توانمند به دلیل مشکلات موجود در اهواز این شهر را ترک می‌کنند و افراد کم بضاعت که حتی توان پرداخت عوارض را ندارند جایگزین آنها می‌شوند.

سنواتی در خصوص حق آلایندگی شهرداری اهواز از صنایع گفت: رأی بدوی و تجدید نظر در خصوص پرداخت حق آلایندگی سال ۹۳ به مبلغ ۱۴ هزار میلیارد ریال صادر شده است و درحال حاضر بر سر نحوه پرداخت و تقسیط آن رایزنی می‌کنیم.

وی ادامه داد: ۲ شرکت نفتی مارون و کارون باید حق آلایندگی سال‌های ۹۳ تا ۹۷ را به شهرداری اهواز پرداخت کنند، این مبلغ حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال است و اگر وزارت نفت زیر بار پرداخت آن نرود حساب‌های این شرکت‌ها بسته می‌شود.

رئیس شورای شهر اهواز بیان کرد: عوارض آلایندگی حق خون مردم اهواز است زیرا این آلایندگی‌ها سبب ایجاد بیماری‌های مختلف نظیر سرطان می‌شوند.

عملیات اجرایی مترو اهواز بهمن سال ۸۵ آغاز شد اما پیشرفت این پروژه پس از گذشت بیش از ۱۳ سال هنوز کمتر از ۳۰ درصد است.

پروژه متروی اهواز از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز شروع می‌شود و پس از عبور از میدان‌های اصلی شهر، در منطقه بقایی در جنوب غربی اهواز به انتهای مسیر خود می‌رسد. طول این مسیر بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور ۲۳ کیلومتر و شامل ۲۴ ایستگاه است. این پروژه به ۲ گام دسته بندی و گام نخست آن از فرودگاه تا مصلا با ۶ ایستگاه تعیین شده است.

پروژه قطار شهری اهواز از اواخر پارسال تاکنون به دلیل مشکلات مالی به حالت تعطیل درآمده است. حسین حیدری یکی از اعضای شورای شهر اهواز مدتی پیش پیشرفت ۳۰ درصدی این پروژه در طول سالیان گذشته را مایه شرمساری خوانده بود.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of